Kakva je budućnost, a i prošlost, električnih vozila

ELEN punionica u Koprivnici // Foto: Matija Gudlin

Brzi su, tihi, ne zagađuju okoliš i daleko su skuplji od konvencionalnih. Naravno, govorimo o električnim automobilima.

Živimo u zanimljivim vremenima. Svijest stanovništva mijenja se i električni automobili više nisu samo prototipi na kojima je potrebno raditi istraživanja već su ušli u komercijalnu fazu i postaju sve dostupniji malom čovjeku.

No, električni automobili nisu nov već zaboravljen pojam, izumljeni su dalekih 1800-ih. Prvi praktični električni automobil sastavljen je 1835. godine, a izumio ga je Thomas Davenport. Nakon njega William Morrison 1890. izrađuje električni šesterosjed. Ferdinand Porsche, čije prezime nose luksuzni automobili visokih performansa, također je radio na razvoju električnog automobila. Lohner Porsche bio je prvi automobil na hibridni pogon koji je kombinirao električne i benzinske motore.

Lohner Porsche, prvi hibrid // Izvor: WikipediaNa prijelazu iz 20. stoljeća prema pisanjima New York Timesa u gradu postoji flota od 60 električnih taksi vozila. Henry Ford je svojim konceptom masovne proizvodnje konvencionalnih benzinskih vozila uzrokovao drastično smanjenje cijene njihove izrade što je bio veliki udarac proizvođačima električnih automobila.

Razvojem cesta koje su potaknule želju za putovanjem na duge relacije i otkrićem novih naftnih polja, električni automobili polako padaju u zaborav. Cijena goriva u to vrijeme pada, a benzinske postaje niknule su kao gljive poslije kiše. Glavni problem električnih automobila bila je daleko manja autonomija i slabo razvijena električna mreža.

Tehnologija proizvodnje baterija u posljednjih 100 godina doživjela je mnoge promjene, gotovo svakodnevno svjedočimo novim otkrićima u procesu njihove proizvodnje. Autonomija električnog automobila polako se povećava, a punionica je sve više.

Prije nekoliko dana u Križevcima, na parkiralištu trgovačkog centra Billa, otvorena je električna punionica ELEN. Električno vozilo na njoj možete napuniti besplatno uz uz RFID karticu. U Koprivnici električna vozila od 2014. godine možemo napuniti na čak 5 takvih punionica. Uvođenjem javnog električnog prijevoza naglašava se važnost ovog tipa pogona.

Punionica će biti daleko više, do 2020. u planu je izgradnja njih 345 na području Hrvatske, a proizvođač automobila Nissan smatra da će se do iste godine broj benzinskih postaja u razvijenim zemljama biti manji od broja električnih punionica.

Padom cijena električnih vozila, razvojem punionica i povećanjem autonomije možda stižu lošija vremena za vozila s motorima na unutrašnje izgaranje.

Autor: Matija Gudlin

 

Napisano 16.08.2016.
2 2

Komentirajte članak


Komentiraj

Nema komentara